Google AdWords – de tre nätverken

Google AdWords – de tre nätverken

Google AdWords

Google AdWords är ett annonseringssystem bestående av tre olika nätverk:

  • Display – visa text-, bild- och videoannonser
  • Sök – sponsrade länkar på Google.se
  • Sökpartner – Googles sökruta på andra sajter

 

Display

Google AdWords Display är platsen du ska satsa på om du vill att dina reklamfilmer ska visas på Youtube eller om dina bild- eller textannonser ska visas på bloggar, forum, privata hemsidor, nyhetssajter och alla andra websajter. Annonsering på Youtube kommer jag dock att behandla separat i ett annat blogginlägg.
Google AdWords Displaynätverket

Om du väljer att annonsera i Displaynätverket med din AdWordskampanj kommer dina annonser att visas i Googles annonsnätverk för websajter. Dina annonser kan då att visas på bloggar, forum, nyhetssajter, privata hemsidor, mobila websajter, webbshoppar med flera. I Displaynätverket kan du skapa textannonser, bildannonser och reklamfilmer. Varje Displaykampanj kan ha en av följande inriktningsmetoder:

  • Intressen och remarketing – visa annonser för användare utifrån deras intressen
  • Ämnen – visa annonser på sidor om specifika ämnen
  • Placeringar – visa annonser på webplatser du själv väljer
  • Demografi – kön och åldersgrupp

Observera att om du inte anger specifika placeringar, alltså websajter, så kommer Google att visa dina annonser i hela Displaynätverket. Om du inte vet vilka sajter som är bra för dig kan det vara bra att under en kort period testa att visas i hela nätverket för att sedan avgöra vilka sajter som är rätt för dig. Detta kan du göra genom att ta ut rapporter på besökare från de olika sajterna. Du kan avgöra vilka sajter som är rätt för dig genom att titta på CTR i AdWords och tiden de stannar på sajten samt antal besökta sidor i genomsnitt i Google Analytics.
Läs mer om Googles displaynätverk

 

Sök

Google AdWords sponsrade länkar
Du har självklart sett de sponsrade länkarna på Google.se när du sökt efter nåt. (Se bild)
Om du följer Googles rekommendation att du ska ha bred matchning på alla sökord så kommer dina annonser garanterat att synas på sökfraser du inte hade tänkt dig eller sökfraser som inte alls är relevanta för din verksamhet. För att undvika att synas på olämpliga sökfraser tycker Google att du ska lägga ner massor med tid på att lägga till så kallade negativa sökord för respektive annonsgrupp eller kampanj. Det finns dock ett sätt som är mycket mer effektivt, det kallas Exakt matchning. Detta kräver dock lite mer detektivarbete initialt men det lönar sig i längden.

Undersökningar har visat att 30-50% av företagens budget läggs på webbtrafik från oönskade sökfraser, dvs sådan trafik som företagen inte vill ha eftersom den inte konverterar. Vem vill lägga pengar på annonsering som inte ger något tillbaka? Detta gäller för de som har AdWordskampanjer med bred matchning, alltså det som Google rekommenderar. Detta gör Google eftersom de tjänar mer pengar på det. Men vad tjänar annonsören mest pengar på? Jo, genom att jobba med exakt matchning såklart! Då får annonsören den typ av webbtrafik som konverterar besökare till kunder bättre.

 

Sökpartner

Google Sökpartner
Där du ser Googles sökruta på andra webplatser såsom forum, bloggar, privata hemsidor och rena annonssidor så kan dessa vara Sökpartnersajter. När du söker på en sökpartnersajt får du upp sponsrade länkar i resultaten. Dessa sponsrade länkar är alltså AdWordsannonser, men problemet är att de allra flesta annonsörerna på Internet inte känner till att de är med i detta annonsnätverk. Många nybörjare och tyvärr även de flesta reklam- och mediabyråer, antingen medvetet eller omedvetet, har valt att synas i eller låter sina kunder synas på Sökpartnernätverket.

 

Click Fraud

Click Fraud, eller klickbedrägeri, som det heter på svenska är ett växande problem. De senaste fem åren har antalet bedrägeriklick ökat från 17% till 50%. Detta gäller framförallt klick på annonser. (källa 1, källa 2)
Det går dock att minska risken för Click Fraud och stänga ute det mesta av fusktrafiken. Vem vill betala för att bottar ska klicka på annonser? Visst, Google tjänar ju pengar på det men annonsörerna är de stora förlorarna. Som annonsör bör du ställa krav på att din AdWordsleverantör vidtar åtgärder för att förhindra klick från bottar.
Click Fraud - fuskklick

Genom att studera besökstiden för besökare från respektive kanal, kan man se vilka klick som är från riktiga besökare och vilka klick som kommer från bottar. Se bilden här bredvid. Hur stor är sannolikheten att 13 olika personer har besökt exakt 1 sida och stannat i 0,0 sekunder i genomsnitt på sajten? Inte särskilt stor eller hur?
Detta är ett sätt att ta reda på från vilka domäner bottar besöker din sida. Genom att ta reda på dessa domäner kan man spärra dem så besökare från dem inte tillåts besöka sajten. Det kan dock vara tidskrävande att gå igenom alla sajter i Analytics så var beredd på det. Mina analyser av webbtrafik har också visat att en stor del av fuskklicken också kommer från Sökpartnernätverket. Om du inte är absolut säker på att du faktiskt tjänar pengar på att annonsera här föreslår jag att du helt utesluter annonsering i detta nätverk.

 

Vänligen kommentera, dela eller länka till den här artikeln om du tycker den är intressant.

Share This:

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.